Emotie mag, agressie niet

We vinden het belangrijk dat contact tussen bewoners en medewerkers prettig en respectvol verloopt. In verreweg de meeste gevallen is dat gelukkig zo. Toch kunnen er soms spanningen ontstaan, bijvoorbeeld als er frustratie is over een situatie. Daar gaan we graag over in gesprek, zodat we samen tot een oplossing komen. Maar: we trekken ook grenzen.
Hoe gaan we met elkaar om?
Bij Beter Wonen accepteren we geen gedrag dat gericht is op de persoon. Denk aan:
- Schreeuwen of schelden
- Dreigen of intimideren
- Discriminerende opmerkingen
- Fysiek geweld of het dreigen daarmee
- Dwingen of chanteren
We begrijpen dat je boos of gefrustreerd kunt zijn, maar agressie helpt nooit.
Onze omgangsregels zijn:
- We behandelen elkaar met respect
- We luisteren naar elkaar en denken mee
- Problemen lossen we samen op waar dat kan
- We gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens
- We behandelen iedereen gelijk
- We spreken je aan als je je niet netjes gedraagt – en verwachten dat ook andersom
Deze regels gelden voor als ons contact: telefonisch, schriftelijk, online én bij huisbezoeken of een gesprek bij ons op kantoor.
Wat doen wij als het onverhoopt toch misgaat?
We doen altijd eerst ons best om het gesprek goed te houden. Als dat niet lukt, nemen we stappen om onze medewerkers en andere bewoners te beschermen. Dit kun je van ons verwachten:
- We spreken je aan op je gedrag
- Als het nodig is, beëindigen we het gesprek of huisbezoek
- We registreren het incident en bespreken welke vervolgstappen we nemen
- We schakelen direct hulp in, bijvoorbeeld van de politie, als er sprake is van dreiging of geweld
- Ernstig of herhaald grensoverschrijdend gedrag kan leiden tot beperking van contact of, in het uiterste geval, tot juridische stappen zoals het opzeggen van de huurovereenkomst
We hopen natuurlijk dat het nooit zo ver komt. En meestal is dat ook niet nodig: met een goed gesprek komen we er vaak samen uit.