Naar de inhoud Naar zoeken Naar hoofdmenu

Huur opzeggen

Home » Ik ben huurder » Mijn huurcontract » Huur opzeggen
Huur opzeggen

Wilt u de huur van uw woning opzeggen?

Het opzeggen van de huur kan op elke dag van de maand. De opzegtermijn is minimaal één kalendermaand. U kunt zelf de datum van de laatste huurdag kiezen, zolang dit maar minimaal één kalendermaand is. Valt de laatste huurdag op een feestdag of in het weekend? Dan verschuift de laatste huurdag naar de eerstvolgende werkdag.

U kunt de huur op verschillende manieren opzeggen. Zo kunt u:

  • online het formulier invullen
  • het formulier in PDF downloaden en invullen
  • een huuropzeggingsformulier bij ons afhalen en invullen

Vul op het formulier uw naam, huidige adres, uw nieuwe adres en telefoonnummer en de reden van opzegging in. Het is belangrijk dat de huuropzegging altijd ondertekend wordt door alle personen die op het huurcontract vermeld staan.

U kunt het formulier per post sturen. Als u de huuropzegging zelf bij ons inlevert, weet u zeker dat wij die op tijd hebben ontvangen.

Wij streven ernaar om binnen drie werkdagen contact met u te zoeken om een voorinspectie en een eindinspectie met u in te plannen. Daarna ontvangt u een schriftelijke bevestiging van de huuropzegging. De gemaakte afspraken leest u hierin terug. In deze bevestiging staat ook vermeldt hoe u de woning aan ons hoort op te leveren. Het is verstandig om dit goed door te nemen, voordat de voorinspectie plaatsvindt, zodat u eventuele vragen direct aan onze opzichter kunt stellen.

Na uw huuropzegging starten we met een voorinspectie samen met u in de woning. Onze opzichter geeft dan aan hoe u de woning hoort achter te laten, maar u heeft het ook over de eventuele zelf aangebrachte wijzigingen in de woning.

Soms lukt het niet om de woning op de juiste manier op te leveren. Als dat bij u zo is, probeer dan hulp te vragen aan familie, buren of bijvoorbeeld Wonen Plus Welzijn. De laatste biedt een thuisabonnement aan voor praktische diensten en/of advies.

Komt u er dan niet uit, neem dan contact met ons op en vraag naar de woonconsulent. Wij kunnen niet altijd alles oplossen, maar willen wel graag met u meedenken om samen tot een goede oplossing te komen.

Op uw laatste huurdag komt de opzichter opnieuw naar u toe voor de eindinspectie. Samen loopt u dan door de woning om te kijken of u de woning volgens afspraak achter laat. Daarna levert u de sleutels in. Soms wordt de woning niet volgens afspraak opgeleverd. In dat geval geven wij opdracht voor de (herstel) werkzaamheden en krijgt u hiervoor van ons een rekening. Het overzicht van die (herstel)kosten kunt u hier bekijken.

U kunt spullen ter overname aanbieden, maar de nieuwe huurder is niet verplicht iets van u over te nemen. Als de nieuwe huurder akkoord gaat met overname is het belangrijk om de afspraken goed vast te leggen op het overnameformulier. Gebreken en/of schade aan de woning kunnen niet ter overname worden aangeboden. Overname is iets tussen u en de nieuwe huurder. Wij bemiddelen hier niet in.
Onze ervaring is dat er soms maar beperkt tijd overblijft. Wij adviseren u daarom om zodra de nieuwe huurder bekend is, die overname zo snel mogelijk vast te leggen. Dit voorkomt dat u als vertrekkende huurder in tijdnood komt.

Wanneer de nieuwe huurder zaken overneemt, is hij of zij daarna verantwoordelijk voor deze zaken. Die zaken worden door de overname eigendom van de nieuwe huurder.
Als deze zelf de huur op een later moment opzegt, moeten de zaken die zijn overgenomen alsnog verwijderd worden. Tenzij een nieuwe huurder tegen die tijd deze opnieuw wil overnemen. Als het niet verwijderd is en de nieuwe huurder heeft de zaken niet overgenomen, worden de kosten van het verwijderen doorberekend aan de vertrekkende huurder.

Het is belangrijk dat het ingevulde overname formulier bij de eindinspectie aanwezig is.

De huuropzegging geldt alleen voor uw woning. Als u een garage huurt en u wilt deze ook opzeggen, is het goed om te weten dat u hier een aparte huuropzegging voor in hoort te vullen. Vergeet bij uw verhuizing niet om ook contact op te nemen met uw leveranciers voor o.a. internet, telefoon, gas, water en licht.

Een eenmaal ingevulde huuropzegging kunt u niet meer zelf intrekken. In uitzonderlijke gevallen kunnen wij dit voor u doen. Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 0227 – 59 46 20.